Fredagsmys

Dela med dig av ett gott recept!

Fredagsmys

Inläggav Peter » 14 okt 2008, 18:08

Någon som har tips :idea: på vad jag kan bjuda min flickvän nu på fredag? :roll:
Peter

Re: Fredagsmys

Inläggav Gott fredagsmys » 17 okt 2008, 11:33

Peter skrev:Någon som har tips :idea: på vad jag kan bjuda min flickvän nu på fredag? :roll:

På en bra myskväll ska du ha tre goda ostar: En mjuk, en medium och en hård. Till det ska du ha några mycket goda kex och till det ska du servera ett glas rött vin.
Gott fredagsmys

Inläggav Peter » 17 okt 2008, 18:35

Tack för tipset! :P
Någon speciell ostsort jag ska köpa, franska eller kanske italienska ostar? Går det bra med vilket rödvin som helst?

Mvh Peter
Peter

Inläggav Gott fredagsmys » 23 okt 2008, 12:45

Du kan även bjuda på Siwens berömda ostpaj!

Du måste ha följande; En mycket fin Gäsene ost (det är det viktigaste). Sedan är det bara att smöra på! ;)
Gott fredagsmys

Inläggav Peter » 23 okt 2008, 17:09

Vart hittar jag receptet på Siwens berömda ostpaj? :roll:

Mvh Peter
Peter

Inläggav Gott fredagsmys » 24 okt 2008, 12:56

Detta är mitt recept som jag har arbetat ihop själv :)

3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
3 msk vatten
150 g fetaost
150 g lagrad ost, Gäsene Mini munk
100 g parmesan eller grano padano
3 ägg
3 dl grädde
vitpeppar samt riven muskotnöt

Detta med ett glas rött vin blir super det kan jag lova, jag och frugan har ätit detta många gånger och njutit :P .

Till lagningen kan du behöva :)
Tärna kallt smör och blanda det hastigt med mjöl och vatten i en bunke. Knåda inte pajdegen. Tillsätt en nypa salt. Inslagen i plast håller den sig pajdegen i kylen.
Sätt ugnen på 175 grader. Tryck ut pajdegen i smörad pajform eller kavla ut på mjölat bakbord och ”klä” formen.
Gör små hål i botten med en gaffel och förgrädda pajskalet tills det har fått ljus brun färg (cirka 5 minuter).
Kläck ett ägg i en skål och vispa samman. Pensla den varma pajdegen med lite vispat ägg så håller sig skalet tätt frasigt.
Smula eller hacka sönder fetaost och riv minimunken grovt. Blanda osten med grädde och ägg i en skål. Smaka av med vitpeppar och riven muskot. Häll ost och äggblandningen i pajformen.
Grädda ostpajen tills all äggstanning stelnat. Du kan testa om pajen är stel genom att skaka på den. Grädda i cirka 40 minuter. Grädda något längre i ”hög” pajform. Pajen ”sätter” sig - stelnar lite mer när den kallnar.

Mvh En sann ostälskare
Gott fredagsmys

Inläggav Peter » 25 okt 2008, 09:45

Tack så mycket för receptet!
Jag återkommer när jag knådat ( :roll: hmmm, jag skulle ju inte knåda) ihop det, ska bli spännande att överaska henne med något gott.

Mvh Peter :ugeek:
Peter

Inläggav Gott fredagsmys » 04 nov 2008, 10:27

Hur gick det med tillagningen av Siwens berömda ostpaj? :)

Tyckte din flickvän om den?

Mvh en sann ostälskare
Gott fredagsmys

Inläggav Peter » 04 nov 2008, 10:56

Hej igen!

Jag har tyvärr :( inte haft möjlighet att prova Siwens berömda ostpaj än, men jag ska försöka få till den nu till helgen...återkommer!

Mvh Peter :ugeek:
Peter

Inläggav Gott fredagsmys » 04 nov 2008, 12:54

Hej!

Lycka till! :D
Gott fredagsmys

Nästa

Återgå till Recept